Catalogus

nieuwe zoekopdracht

[ meld een fout in dit record ]mandje (0): toevoegen | toon Print deze pagina

Zeekanaal Brussel Schelde - sluis Zemst: rapportage schaalmodelonderzoek vulling via openingen in het middenhoofd
Vercruysse, J.B.; De Mulder, T.; Verelst, K.; Schindfessel, L.; Peeters, P.; Mostaert, F. (2018). Zeekanaal Brussel Schelde - sluis Zemst: rapportage schaalmodelonderzoek vulling via openingen in het middenhoofd. Versie 3.0. WL Rapporten, 12_044_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VIII, 74 + 12 p. bijlagen pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen, meer

Beschikbaar in  Auteurs 
Documenttype: Projectrapport

Trefwoorden
    Emptying
    Filling
    Locks (Waterways)
    Models > Scale models
Author keywords
    Hawser forces

Auteurs  Top 
  • Vercruysse, J.B., meer
  • De Mulder, T., meer
  • Verelst, K., meer
  • Schindfessel, L.
  • Peeters, P., meer
  • Mostaert, F., meer

Abstract
    De sluis van Zemst - gelegen op het Zeekanaal Brussel-Schelde - valt onder het beheer van Waterwegen en Zeekanaal nv (W&Z). De sluis heeft een totale lengte van 250 m, een breedte van 25 men een verval van 9 m. De kolk heeft een middenhoofd dat uitgerust is met puntdeuren met daarin een nivelleersysteem bestaande uit 4 openingen met diameter 0.9 m, afgesloten door middel van vlinderkleppen. Door de relatief kleine diameter van de openingen in het middenhoofd bedraagt de nivelleertijd voor het vullen van de afwaartse kolkhelft ca. 48 minuten. Een nivelleersysteem met openingen in de deur is eigenlijk ook minder geschikt voor vervallen hoger dan 6 m. In de bestaande toestand voor renovatie van de middendeuren leidt dit dan ook tot relatief grote hydrodynamische krachten op de verschutte schepen.

    Om de efficiëntie van het nivelleren via de middendeur te verhogen, heeft W&Z advies gevraagd aan het Waterbouwkundig Laboratorium (WL). De doelstelling was om door middel van een renovatie van een bestaande deur, zijnde het vergroten van de openingen zonder structurele aanpassingen aan de dragende constructie, de nivelleertijd te halveren met het behoud van de maximale hydrodynamische krachten. Omwille van de geringe ervaring betreffende het numeriek modelleren van troskrachten bij een nivelleersysteem met openingen in de deur (anno 2007) werd besloten om over te gaan op een schaalmodelstudie (schaal 1/25). In deze schaalmodelstudie werden twee configuraties met grotere vlinderkleppen - 4 x diameter 1.25 m en 4 x diameter 1.63 m - beproefd en een configuratie met 4 ronde openingen diameter 1.25 m afgesloten door rechthoekige hefschuiven. De resultaten hiervan werden in 2008 door middel van een presentatie voorgesteld aan W&Z waarna besloten werd dat 4 vlinderkleppen met een diameter 1.25 m constructief gezien het maximaal haalbare is bij een renovatie van de bestaande deure•n en dat hierbij een aanzienlijke reductie - doch geen halvering - van de nivelleertijd verwezenlijkt kan worden.

    In 2012 werd door W&Z besloten om een volledig nieuwe deur te laten bouwen. W&Z heeft naar aanleiding hiervan aan WL de vraag gesteld of er nog enige optimalisatie mogelijk was voor het in 2008 voorgestelde nivelleersysteem. Aan de hand van het inmiddels beschikbare rekenprogramma "vul_sluis" werd in 2012 een nieuw nivelleersysteem ontworpen.

    Omdat belangrijke inzichten werden opgedaan tijdens het in 2007-2008 uitgevoerde schaalmodelonderzoek, werd besloten om de schaalmodelstudie alsnog te rapporteren in een intern rapport.


Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteurs 
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ.