Over het archief
In 2012 verloren we Jean Jacques Peters, voormalig ingenieur van het Waterbouwkundig Laboratorium (1964 tot 1979) en internationaal expert in sedimenttransport, rivierhydraulica en -morfologie. Als eerbetoon aan hem hebben we potamology (http://www.potamology.com/) gecreëerd, een virtueel gedenkarchief dat als doel heeft om zijn manier van denken en morfologische aanpak van rivierproblemen in de wereld in stand te houden en te verspreiden.
Het merendeel van z’n werk hebben we toegankelijk gemaakt via onderstaande zoekinterface.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (0): toevoegen | toon |
Flexibel sleepbootalternatief voor beschermingspontons Westsluis: simulatiestudie Terneuzen Verwilligen, J.; Laforce, E.; Eloot, K.; Mostaert, F. (2008). Flexibel sleepbootalternatief voor beschermingspontons Westsluis: simulatiestudie Terneuzen. Versie 3.0. WL Rapporten, 803_04. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. V, 32 + 83 p. bijlag, 7 p. tab., 9 p. fig., cd-rom pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Harbours and waterways > Interaction with structures > Locks > Fendering Harbours and waterways > Interaction with structures > Locks > Lock entry / lock exit Manoeuvrability Simulation Tests Vehicles > Surface craft > Ships > Tugs Nederland: Gent - Terneuzen, Westsluis Marien/Kust |
Author keywords |
|
Auteurs | Top | |
|
Abstract |
De recente aanpassingen aan de basculebruggen van de Westsluis doet vermoeden dat het verplichte gebruik van de beschermingspontons kan vervallen. De sleepbootassistentie overeenkomstig met de regelgeving in Bass 098/02 werd flexibel toegepast. Dit houdt in dat de loods de vereiste sleepboten, naar eigen goeddunken en afhankelijk van de windcondities, flexibel kon inzetten. De resultaten van deze simulaties worden voorgesteld in het voorliggende document en stellen de opdrachtgever in staat om een wetenschappelijk onderbouwd oordeel te vormen betreffende de implicaties van de verwijdering van de huidige beschermingspontons Europabak, AK4/AK3-bak op de benodigde sleepbootassistentie. Meerbepaald zal de kans op contact tussen schip en basculebrug geëvalueerd worden aan de hand van de uitgevoerde simulatievaarten. |
Top | Auteurs |