Over het archief
In 2012 verloren we Jean Jacques Peters, voormalig ingenieur van het Waterbouwkundig Laboratorium (1964 tot 1979) en internationaal expert in sedimenttransport, rivierhydraulica en -morfologie. Als eerbetoon aan hem hebben we potamology (http://www.potamology.com/) gecreëerd, een virtueel gedenkarchief dat als doel heeft om zijn manier van denken en morfologische aanpak van rivierproblemen in de wereld in stand te houden en te verspreiden.
Het merendeel van z’n werk hebben we toegankelijk gemaakt via onderstaande zoekinterface.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (0): toevoegen | toon |
Complex project nieuwe sluis Zeebrugge: bepaling benodigde doorstroomsectie nivelleersysteem Vercruysse, J.; Verelst, K.; Mostaert, F. (2020). Complex project nieuwe sluis Zeebrugge: bepaling benodigde doorstroomsectie nivelleersysteem. Versie 4.0. WL Rapporten, 19_069_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VII, 20 + 2 p. bijl. pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Literature and desktop study Locks (Waterways) Simulation |
Author keywords |
|
Project | Top | Auteurs |
|
Contactgegevens
Opdrachtgever: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Afdeling Maritieme Toegang
Auteurs | Top | |
|
Abstract |
Voorafgaand aan het complex project nieuwe sluis Zeebrugge heeft aMT reeds door middel van het Strategisch Haven Infrastructuur Project (SHIP) het optimaliseren van de nautische toegankelijkheid van de achterhaven van Zeebrugge onderzocht. In kader van SHIP heeft WL een hydraulisch ontwerp uitgevoerd voor een nivelleersysteem met openingen in de deur en een hydraulisch ontwerp voor een nivelleersysteem met korte omloopriolen. Het nivelleersysteem volgend uit deze ontwerpen valt niet één op één over te nemen in het complex project nieuwe sluis Zeebrugge door het wijzigen van de kolkdimensies, het ontwerpschip en de gewenste nivelleertijd. Door middel van een formule voor het bepalen van de nivelleertijd werd de doorstroomsectie uit de ontwerpen in kader van SHIP verschaald naar de benodigde doorstroomsectie voor de nieuwe sluis in kader van het complex project. Hieruit volgt voor een nivelleersysteem met deuropeningen per deur een totale breedte van 36.85 m en hoogte 1.40 m, wat overeenkomt met een vrije sectie 51.6 m2. Voor een nivelleersysteem met korte omloopriolen worden twee riolen 4.6 m x 4.6 m (breedte x hoogte) uitgekomen, wat overeenkomt met een doorstroomsectie 21.2 m2 per riool of 42.3 m2 in totaal. Vervolgens wordt per type nivelleersysteem, deuropeningen en korte omloopriolen, één nieuwe simulatie uitgevoerd. Het model opgesteld in kader van SHIP wordt hierbij bijgewerkt met de nieuwe doorstroomsectie, kolkdimensies en het nieuwe ontwerpschip. De openingswet blijft behouden. Uit de simulaties volgt dat zowel voor het nivelleersysteem met deuropeningen als voor het nivelleersysteem met korte omloopriolen een nivelleertijd iets onder 18.0 min uitgekomen wordt. Uit een voorstudie voor het nivelleersysteem met openingen in de deur uitgevoerd door Expertise Beton en Staal volgt dat 9 openingen in de deur diameter 2.0 m beschouwd dient te worden als maximum haalbaar. Met dit nivelleersysteem werd een nieuwe simulatie uitgevoerd. Hieruit volgde een nivelleertijd 21.1 min. |
Top | Auteurs |