Over het archief
In 2012 verloren we Jean Jacques Peters, voormalig ingenieur van het Waterbouwkundig Laboratorium (1964 tot 1979) en internationaal expert in sedimenttransport, rivierhydraulica en -morfologie. Als eerbetoon aan hem hebben we potamology (http://www.potamology.com/) gecreëerd, een virtueel gedenkarchief dat als doel heeft om zijn manier van denken en morfologische aanpak van rivierproblemen in de wereld in stand te houden en te verspreiden.
Het merendeel van z’n werk hebben we toegankelijk gemaakt via onderstaande zoekinterface.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (0): toevoegen | toon |
Sluis Wintam: Bepaling hydraulische belasting op drooglegkuip Verelst, K.; López Castaño, S. (2024). Sluis Wintam: Bepaling hydraulische belasting op drooglegkuip. Versie 3.0. WL Rapporten, 23_106_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VI, 32 + 1 p. bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/251
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Harbours and waterways > Interaction with structures > Locks |
Author keywords |
|
Project | Top | Auteurs |
|
Contactgegevens
Opdrachtgever: De Vlaamse Waterweg
Auteurs | Top | |
|
Abstract |
Het toepassen van de drooglegkuip impliceert een lokale vermindering van de kielspeling met 1.5 m. Gelet op de nauwe sectie tussen schip en sluis bij de minimale kielspeling vraagt DVW aan het Waterbouwkundig Laboratorium om de hydraulische krachten ten gevolge van scheepvaart op de drooglegkuip te begroten. Bij binnenvaren van een sluis kunnen enkel de retourstroming en de stroming ten gevolge van de hoofdschroef van schepen mogelijk de stabiliteit van de drooglegkuip in gevaar brengen. De retourstroming is begroot voor 12 condities bij binnenvaren van de sluiskolk aan Scheldezijde en 5 condities bij binnenvaren van de sluiskolk aan kanaalzijde. Hierbij zijn vooral combinaties van breedtes van schepen, diepgang en waterstanden beschouwd waarbij de minimale kielspeling bereikt wordt. Daarnaast is ook de invloed van de breedte, diepgang en kielspeling van het schip op de grootte van de retourstroming onderzocht. De grootte van de stroming ten gevolge van de hoofdschroef is bepaald voor 3 schepen met de grootste breedte en/of met de grootste diepgang. Daarna is de verticale kracht op het bovenvlak van de drooglegkuip bepaald aan de hand van de formulering voor de liftkracht op een element in een stroming en is de horizontale kracht op de zijwand van de drooglegkuip bepaald aan de hand van de formulering voor de kracht van een stroming loodrecht op een vlakke plaat. Zowel voor retourstroming als voor de stroming ten gevolge van de hoofdschroef worden krachten op het bovenvlak en het zijvlak van de drooglegkuip berekend die beduidend lager zijn dan de druk van het water op het bovenvlak. Bijgevolg zal de stabiliteit van de drooglegkuip niet in gedrang komen. |
Top | Auteurs |