Over het archief
In 2012 verloren we Jean Jacques Peters, voormalig ingenieur van het Waterbouwkundig Laboratorium (1964 tot 1979) en internationaal expert in sedimenttransport, rivierhydraulica en -morfologie. Als eerbetoon aan hem hebben we potamology (http://www.potamology.com/) gecreëerd, een virtueel gedenkarchief dat als doel heeft om zijn manier van denken en morfologische aanpak van rivierproblemen in de wereld in stand te houden en te verspreiden.
Het merendeel van z’n werk hebben we toegankelijk gemaakt via onderstaande zoekinterface.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (0): toevoegen | toon |
Scaldissluis: Openingswet vlinderkleppen Verelst, K.; Vercruysse, J.B. (2024). Scaldissluis: Openingswet vlinderkleppen. Versie 3.0. WL Rapporten, 19_077_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VI, 17 + 3 p.bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/254
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Hydraulic structures > Locks > Filling and emptying system Numerical modelling |
Author keywords |
|
Auteurs | Top | |
|
Abstract |
Om te onderzoeken of de openingswet aangepast kan worden zijn een aantal simulaties met VUL_SLUIS en LOCKFILL uitgevoerd, zowel met de huidige openingswet als met een aangepaste openingswet. Met de huidige openingswet is, zowel voor vullen als voor ledigen, de configuratie gesimuleerd met één schip in de kolk op een aantal afstanden van de voor nivelleren gebruikte sluisdeur. Hieruit volgt dat vanaf een afstand groter dan 5.0 m tussen boeg van het schip en sluisdeur de langskracht op het schip gedomineerd wordt door translatiegolven. Bij een afstand gelijk aan 1.0 m tussen boeg van het schip en de sluisdeur is de bijdrage van de component van de langskracht ten gevolge van impulsafname duidelijk merkbaar aan de hand van de overwegend negatieve berekende langskracht op het schip. Vanaf een afstand van 5.0 m tussen boeg van het schip en sluisdeur nemen de extreme waarden voor de langskracht op het schip nog beperkt af. Bij ledigen zijn enkel translatiegolven aanwezig. Op basis van de mogelijkheden voor aanpassen van de openingswet zijn voor de simulaties met de aangepaste openingswet vijf verschillende openingswetten beschouwd. Met deze openingswetten zijn simulaties uitgevoerd voor vullen en ledigen van de sluiskolk met één schip in de sluiskolk. Bij vullen is telkens een afstand gelijk aan 1.0 m, 2.0 m, 3.0 m en 5.0 m tussen boeg van het schip en de sluisdeur beschouwd. Bij ledigen is enkel de afstand gelijk aan 6.0 m beschouwd. Uit deze simulaties kan besloten worden dat bij het openen van de vlinderkleppen in de draaideuren van de Scaldissluis in 60 s of bij het openen van drie reeksen van twee vlinderkleppen na elkaar zowel bij vullen als bij ledigen langskrachten op het schip in de sluiskolk berekend worden die lager zijn dan het criterium voor recreatievaart of dit criterium beperkt overschrijden, indien de afstand tussen boeg van het schip en de sluisdeur groter is dan 3.0 m. De nivelleertijd bedraagt 3.4 min à 3.8 min, de stijgsnelheid van het waterpeil in de sluiskolk is beperkt hoger of juist gelijk aan het criterium. De overige gedefinieerde openingswetten geven bij alle beschouwde afstanden aanleiding tot berekende langskrachten die beduidend hoger zijn dan het criterium van 3.0 ‰ voor recreatievaart en kunnen bijgevolg niet toegepast worden. Om die reden worden de openingswetten waarbij de vlinderkleppen in de draaideuren geopend worden in 60 s of waarbij 3 reeksen vlinderkleppen na elkaar geopend worden, voorgesteld om toe te passen voor de vlinderkleppen van de draaideuren van de Scaldissluis. |
Top | Auteurs |