
Over het archief
In 2012 verloren we Jean Jacques Peters, voormalig ingenieur van het Waterbouwkundig Laboratorium (1964 tot 1979) en internationaal expert in sedimenttransport, rivierhydraulica en -morfologie. Als eerbetoon aan hem hebben we potamology (http://www.potamology.com/) gecreëerd, een virtueel gedenkarchief dat als doel heeft om zijn manier van denken en morfologische aanpak van rivierproblemen in de wereld in stand te houden en te verspreiden.
Het merendeel van z’n werk hebben we toegankelijk gemaakt via onderstaande zoekinterface.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (0): toevoegen | toon |
![]() |
AvdT – Golven in het estuarium - Analyse impact golven op habitats: deelrapport 6. Golven en habitats Meire, D.; Plancke, Y. (2024). AvdT – Golven in het estuarium - Analyse impact golven op habitats: deelrapport 6. Golven en habitats. Versie 4.0. WL Rapporten, 14_082_6. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. x, 37 + 19 p. bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/286
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Hydraulics and sediment > Hydrodynamics > Tides Hydraulics and sediment > Hydrodynamics > Waves In-situ measurements Velocity > Current velocity |
Author keywords |
|
Project | Top | Auteurs |
|
Contactgegevens
Opdrachtgever: Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC)
Auteurs | Top | |
|
Abstract |
Voor de Hooge Platen liggen de hoogfrequente snelheidsmetingen uitgevoerd dichtbij de bodem, ca. 30% lager dan de diepte-gemiddelde snelheden. Ook voor Rupelmonde (eb en vloed) en Dendermonde (eb) wordt een gelijkaardige verhouding teruggevonden. Op basis van geregistreerde scheepspassages worden een aantal events geselecteerd. Er wordt een duidelijke relatie gevonden tussen de relatieve golfhoogte tijdens deze events en de gemeten hoogfrequente snelheid nabij de bodem voor hetzelfde event. Met behulp van de lineaire golftheorie werd op basis van de golfhoogte en waterdiepte een inschatting gemaakt van de snelheid nabij de bodem, veroorzaakt door secundaire golven. Voor de meetlocaties in de Westerschelde worden snelheden berekend die voldoende zijn om (niet-cohesief) sediment in beweging te brengen. In de Zeeschelde worden lage snelheden berekend ten gevolge van de scheeps-geïnduceerde golven (ca. 0,05 tot 0,10 m/s), te laag om een effect te verwachten op het sedimenttransport en de habitats. Hierbij dient wel opgemerkt te worden dat de impact van (snelle) pleziervaart niet in rekening werd genomen, alsook het effect dat brekende golven ter hoogte van de waterlijn kunnen hebben op de (slibrijke) bodem. Op basis van de uitgevoerde meetcampagnes kan enkel in het westelijk deel van de Westerschelde een effect van windgolven op de habitats worden verwacht. Tenslotte werd het potentieel effect ingeschat die golven kunnen hebben op intergetijdengebieden en de ecologische waardering daarvan in de ecotopenkaart. |
Top | Auteurs |