Over het archief
Het OWA, het open archief van het Waterbouwkundig Laboratorium heeft tot doel alle vrij toegankelijke onderzoeksresultaten van dit instituut in digitale vorm aan te bieden. Op die manier wil het de zichtbaarheid, verspreiding en gebruik van deze onderzoeksresultaten, alsook de wetenschappelijke communicatie maximaal bevorderen.
Dit archief wordt uitgebouwd en beheerd volgens de principes van de Open Access Movement, en het daaruit ontstane Open Archives Initiative.
Basisinformatie over ‘Open Access to scholarly information'.
[ meld een fout in dit record ] |
Afdeling Maritieme Techniek (UGent) | |
www.maritiem.ugent.be www.maritiem.ugent.be/personeel.htm |
Engelse naam: Maritime Technology Division Overkoepelend instituut: Universiteit Gent; Faculteit Ingenieurswetenschappen; Vakgroep Civiele Techniek (UGent), meer Thesaurustermen (6) : Aquacultuur; Blauwe economie; Constructie; Hernieuwbare energie; Hydrodynamica; Transport & mobiliteit
|
| |||||
Type: Wetenschappelijk |
Personen (16) | Top | Publicaties | Projecten | Dataset | |||
|
Voormalig geassocieerde personen (15) | |||
|
Abstract: |
In 1904 werd de onderzoekseenheid Scheepsbouwkunde opgericht, die kan worden beschouwd als de voorloper van de huidige afdeling Maritieme Techniek. Deze afdeling stond aanvankelijk bekend als het 'laboratorium voor Scheepsbouwkunde' en later als de 'dienst voor Scheepsbouwkunde'.
De missie van de afdeling Maritieme Techniek is drieledig:
Het onderzoek van deze afdeling is voornamelijk gericht op maritieme hydrodynamica, d.w.z. het gedrag van drijvende constructies (voornamelijk maar niet alleen schepen) in het water. Hoewel de nadruk van het onderzoek ligt op het gedrag van schepen in ondiep en ingesloten water (toegangskanalen, rivieren, kanalen, havens), komt ook de dynamica van andere drijvende constructies, zoals aquacultuurinstallaties en fotovoltaïsche systemen, aan bod. Het onderzoek omvat aspecten als modelonderzoek, manoeuvreren van schepen in ondiep water (met een focus op manoeuvreersimulaties), invloed van vloeibare modderlagen op scheepsgedrag (nautische bodem), schip-oever interactie, schip-schip interacties, afgemeerde scheepsdynamica, aankomst- en vertrekregelingen voor diepliggende schepen, probabilistisch toelatingsbeleid, verticale scheepsbewegingen veroorzaakt door het kraakeffect en golven, in- en uitvaren van sluizen, binnenvaart en estuariene scheepvaart (risicoanalyse), vaarwegontwerp en equivalente bodem. In het kader van het Kenniscentrum 'Manoeuvreren in Ondiep en Beperkt Water', dat in 2008 werd opgericht, is er een structurele samenwerking met het Waterbouwkundig Laboratorium. Met hetzelfde laboratorium is er een samenwerking voor de sleeptanks in Antwerpen en Oostende. |
Publicaties (201) | Top | Personen | Projecten | Dataset |
|
Projecten (21) | Top | Personen | Publicaties | Dataset |
|
Dataset | Top | Personen | Publicaties | Projecten |
|
Top | Personen | Publicaties | Projecten | Dataset |