Over het archief
Het OWA, het open archief van het Waterbouwkundig Laboratorium heeft tot doel alle vrij toegankelijke onderzoeksresultaten van dit instituut in digitale vorm aan te bieden. Op die manier wil het de zichtbaarheid, verspreiding en gebruik van deze onderzoeksresultaten, alsook de wetenschappelijke communicatie maximaal bevorderen.
Dit archief wordt uitgebouwd en beheerd volgens de principes van de Open Access Movement, en het daaruit ontstane Open Archives Initiative.
Basisinformatie over ‘Open Access to scholarly information'.
Tweede zeesluis binnen sluizencomplex Terneuzen |
Identifier financieringsorganisatie: WL MOD 803-3 (Other contract id) Periode: Februari 2008 tot Maart 2008 Status: Afgelopen
|
|
Instituten (3) |
Top |
- Projectgroep Kanaal Gent-Terneuzen 2008 (KGT2008), meer, opdrachtgever
- Technische Schelde Commissie (TSC), meer, opdrachtgever
- Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Waterbouwkundig Laboratorium (WL), meer, uitvoerder
- Verwilligen, Jeroen, projectleider
- Eloot, Katrien, onderzoeker
- Laforce, Erik, onderzoeker
- Seynaeve, Kristien, onderzoeker
- Van den Broeck, Karel, onderzoeker
- Gemoets, Nele, onderzoeker
|
Abstract |
Het onderzoek dient inzicht te geven in de (on)mogelijkheden van het gebruik van een nieuwe zeesluis binnen het bestaande sluizencomplex Terneuzen door het maatgevend schip. De toets dient uitgevoerd te worden in het kader van de TSC-opdracht "Grensoverschrijdende verkenning naar de maritieme toegankelijkheid van de Kanaalzone Gent - Terneuzen in het licht van de logistieke potentie van deze Kanaalzone". Deze verkenning mondt uit in een kosten-batenanalyse. Het maatgevend schip en de alternatieven en varianten, inclusief een nieuwe zeesluis binnen complex, spruiten uit het luik Invulling van de studie Invulling en kostenraming van projectalternatieven en nulalternatief reeds uitgevoerd door Arcadis-Alkyon.
De studie omvat een manoeuvreerstudie met een maatgevend containerschip en bulkcarrier. De manoeuvreerstudie wordt uitgevoerd door rivier- en kanaalloodsen die het traject tussen zeesluis en Westerschelde afleggen. De real-time studie wordt uitgevoerd zonder buitenbeeld. De loodsen oriƫnteren zich op basis van een twee-dimensionaal bovenaanzicht. |
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ.