Over het archief
Het OWA, het open archief van het Waterbouwkundig Laboratorium heeft tot doel alle vrij toegankelijke onderzoeksresultaten van dit instituut in digitale vorm aan te bieden. Op die manier wil het de zichtbaarheid, verspreiding en gebruik van deze onderzoeksresultaten, alsook de wetenschappelijke communicatie maximaal bevorderen.
Dit archief wordt uitgebouwd en beheerd volgens de principes van de Open Access Movement, en het daaruit ontstane Open Archives Initiative.
Basisinformatie over ‘Open Access to scholarly information'.
Globaal actie- en herstructureringsplan voor een duurzame Vlaamse zeevisserijsector
Task Force Visserij (2006). Globaal actie- en herstructureringsplan voor een duurzame Vlaamse zeevisserijsector. Centrale Raad voor het Bedrijfsleven. Bijzondere Raadgevende Commissie voor de Visserij/Rederscentrale Stichting Duurzame Visserijontwikkeling/Vlaamse Overheid (Departement Landbouw- en Visserijbeleid, Dienst Zeevisserij, ILVO): Oostende. 37 pp.
|
Abstract |
De ongunstige economische situatie waarin de Vlaamse visserijsector zich momenteel bevindt, is grotendeels toe te schrijven aan de structurele overcapaciteit. De vloot bestond eind 2005 uit 121 vissersvaartuigen (123 visvergunningen) die zich hoofdzakelijk richten op platvissoorten (boomkor). Omwille van de sterke daling van de vangstmogelijkheden (TAC’s) gedurende de voorbije jaren - in combinatie met de hoge brandstofkost - kan de vloot niet langer rendabel vissen.Momenteel kent de Belgische visserij grote economische verliezen en ten dele zelfs een negatieve cash-flow. Uitgaande van de redenering dat de besomming van de vaartuigen gemiddeld verhoogt in de mate dat capaciteit uit de vloot wordt verwijderd, kan worden berekend hoeveel vaartuigen er te veel waren om de vloot “over-all” op break-even te laten draaien: aldus was er begin 2006 een overcapaciteit van 5 kleine en 9 grote vaartuigen.Deze resultaten zijn evenwel sterk afhankelijk van de hypothesen die gehanteerd worden met name de evolutie van de brandstofprijs en de evolutie van de TAC’s. In voornoemd scenario wordt uitgegaan van een daling van 2 % van de TAC’s (van 2005 naar 2006) en een gelijkblijvende brandstofprijs van 0,42 €/l zijnde de prijs van oktober 2005. Ter illustratie : een overgang naar een ander Europees beheersysteem van de vangstmogelijkheden, met name naar MSY (Maximum Sustainable Yield) zou de TAC’s de komende 5 jaar mogelijks met nog 30 % doen dalen. |
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ.