Over het archief
Het OWA, het open archief van het Waterbouwkundig Laboratorium heeft tot doel alle vrij toegankelijke onderzoeksresultaten van dit instituut in digitale vorm aan te bieden. Op die manier wil het de zichtbaarheid, verspreiding en gebruik van deze onderzoeksresultaten, alsook de wetenschappelijke communicatie maximaal bevorderen.
Dit archief wordt uitgebouwd en beheerd volgens de principes van de Open Access Movement, en het daaruit ontstane Open Archives Initiative.
Basisinformatie over ‘Open Access to scholarly information'.
Oostende door de lens van Antony
Meire, M.; François, L. (2022). Oostende door de lens van Antony. Uitgeverij Tijdsbeeld: Gent. ISBN 978 94 9088 036 1. 143 pp.
|
Trefwoorden |
Geschiedenis culturele leven > Architectuur Geschiedenis culturele leven > Fotografie Hedendaagse Tijd (1789-heden) Oostende Sociale geschiedenis > Urbanisatie > Gebouwen
|
Auteurs | | Top |
- Meire, M.
- François, L., meer
|
|
|
Abstract |
Maurice Antony (1883-1963) en zijn jongere broer Robert Antony (1885-1966) nemen met hun oeuvre een bijzondere plaats in tussen de grote Belgische fotografen van de eerste helft van de 20ste eeuw. Hun aangrijpende beelden over de verwoestingen van Ieper in het begin van de Eerste Wereldoorlog gingen de wereld rond. Vanaf 1919 vestigden de Antony’s zich in Oostende, waar ze nauwlettende ooggetuigen waren van het leven in de mondaine badplaats. Met hun scherpe blik en gevoel voor esthetiek registreerden ze in hun fotoreportages de bedrijvigheid van de lokale bevolking, de haven, de visserij en het reilen en zeilen van de fine fleur die tijdens het interbellum Oostende bezocht. Het Kursaal, de Zeedijk en het strandleven, de haven, de renbaan en andere sportevenementen, de vele feestelijkheden… Allemaal passeerden ze de revue. Aan de vriendschappelijke contacten die Maurice Antony onderhield met de Oostendse kunstenaars danken we unieke opnames van Léon Spilliaert, Constant Permeke en James Ensor. Vooral de persoonlijke vriendschap van Maurice met Ensor leverde een uitzonderlijke kunsthistorische schat aan foto’s op van de meester in zijn dagelijkse omgeving. In 2017 verwierf de stad Oostende meer dan 16.000 negatieven van de Antony’s. Het is voor het eerst dat een ruime en schitterende selectie hieruit wordt tentoongesteld en gepubliceerd. |
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ.