Over het archief
Het OWA, het open archief van het Waterbouwkundig Laboratorium heeft tot doel alle vrij toegankelijke onderzoeksresultaten van dit instituut in digitale vorm aan te bieden. Op die manier wil het de zichtbaarheid, verspreiding en gebruik van deze onderzoeksresultaten, alsook de wetenschappelijke communicatie maximaal bevorderen.
Dit archief wordt uitgebouwd en beheerd volgens de principes van de Open Access Movement, en het daaruit ontstane Open Archives Initiative.
Basisinformatie over ‘Open Access to scholarly information'.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (0): toevoegen | toon |
Ontwikkeling van een stuurautomaat voor navigatie op het kanaal Gent-Terneuzen Hendrickx, P. (1994). Ontwikkeling van een stuurautomaat voor navigatie op het kanaal Gent-Terneuzen. Thesis. Katholieke Industriële Hogeschool De Nayer: Mechelen. 140 + addendum (141 p.) pp.
|
Thesis info:
|
Beschikbaar in | Auteur |
| |
Documenttype: Doctoraat/Thesis/Eindwerk |
Trefwoorden |
Navigation Water bodies > Inland waters > Canals > Ship canals België, Kanaal Gent - Terneuzen [Marine Regions]; Nederland, Kanaal Gent - Terneuzen |
Auteur | Top | |
|
Abstract |
Verder worden enkele belangrijke theoretische facetten van de stuurorganen van het schip(roer en machine) toegelicht alsook een principiële bespreking van de externe elementen die de manoeuvreerbaarheid van een schip kunnen beïnvloeden. Hierna volgt een korte bespreking van de gevolgde methode voor het opstellen van het simulatiemodel. De verschillende theoretische elementen worden dan praktisch toegepast om het simulatiemodel "Gent-Terneuzen" op te stellen. Deze wordt op zijn betrouwbaarheid getest door middel van vergelijking met reeds uitgevoerde modelproeven. In het laatste hoofdstuk worden twee stuurautomaten voor het kanaal ontwikkeld . De eerste steunt op constante coëfficiënten, de tweede op een kostenfunctie. Aan de hand van simulatieproeven worden de eigenschappen van beide regelaars vergeleken en in verband gebracht met de vooropgestelde eisen. |
Top | Auteur |