Over het archief
In 2012 verloren we Jean Jacques Peters, voormalig ingenieur van het Waterbouwkundig Laboratorium (1964 tot 1979) en internationaal expert in sedimenttransport, rivierhydraulica en -morfologie. Als eerbetoon aan hem hebben we potamology (http://www.potamology.com/) gecreëerd, een virtueel gedenkarchief dat als doel heeft om zijn manier van denken en morfologische aanpak van rivierproblemen in de wereld in stand te houden en te verspreiden.
Het merendeel van z’n werk hebben we toegankelijk gemaakt via onderstaande zoekinterface.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (1): toevoegen | toon |
one publication added to basket [281873] | |
Twentekanaal - sluis Eefde: hydraulische simulaties conceptontwerp nivelleersysteem Verelst, K.; Vercruysse, J.B.; Peeters, P.; Mostaert, F. (2016). Twentekanaal - sluis Eefde: hydraulische simulaties conceptontwerp nivelleersysteem. Versie 5.0. WL Rapporten, 16_074_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VIII, 23 + 21 p. appendices pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Filling Hydraulic structures > Locks > Filling and emptying system Locks (Waterways) Numerical modelling Simulation |
Auteurs | Top | |
|
Abstract |
Voor het uitvoeren van de simulaties voor nivelleren is, zoals vermeld in de eisen van de DBFM, het programma Lockfill gebruikt. De simulaties voor spuien zijn uitgevoerd met het programma LOCKSIM. Op basis van de uitgevoerde simulaties voor vullen van de sluiskolk via het bovenhoofd wordt besloten dat bij toepassing van een voor elk verval geoptimaliseerde openingswet kan voldaan worden aan de criteria voor nivelleertijd en aan de criteria voor langskracht op het schip. Ook voor spuien via het bovenhoofd is het mogelijk om voor de in de eisen vermelde vervallen een maximaal debiet van 25,0 m3/s te bekomen. Uit de simulaties voor ledigen van de sluiskolk via het benedenhoofd met 4 riolen met een breedte van 1,5 m en een hoogte van 3,0 m volgt dat de hefschuiven nog niet volledig geopend zijn op het tijdstip van einde nivelleren. Hieruit volgt dat deze rioolsectie te groot is. Om die reden is voor ledigen gekozen om de simulaties uit te voeren met 4 riolen met een breedte van 1,5 m en een hoogte van 1,0 m. Met deze configuratie kan bij toepassing van een voor elk verval geoptimaliseerde openingswet voldaan worden aan de criteria voor nivelleertijd en aan de criteria voor langskracht op het schip. Voor spuien via het benedenhoofd wordt besloten dat de beschouwde rioolsectie juist te klein is om voor alle vermelde vervallen een maximaal debiet van 25,0 m3/s te bekomen. |
Top | Auteurs |