Over het archief
In 2012 verloren we Jean Jacques Peters, voormalig ingenieur van het Waterbouwkundig Laboratorium (1964 tot 1979) en internationaal expert in sedimenttransport, rivierhydraulica en -morfologie. Als eerbetoon aan hem hebben we potamology (http://www.potamology.com/) gecreëerd, een virtueel gedenkarchief dat als doel heeft om zijn manier van denken en morfologische aanpak van rivierproblemen in de wereld in stand te houden en te verspreiden.
Het merendeel van z’n werk hebben we toegankelijk gemaakt via onderstaande zoekinterface.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (2): toevoegen | toon |
one publication added to basket [281875] | |
Tijpoortberekeningen afvarende containervaart uit Deurganckdok: invloed drempeldieptes en vaarsnelheden Verwilligen, J.; Eloot, K.; Peeters, P.; Mostaert, F. (2016). Tijpoortberekeningen afvarende containervaart uit Deurganckdok: invloed drempeldieptes en vaarsnelheden. versie 4.0. WL Rapporten, 16_115_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VII, 13 pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Harbours and waterways > Ship motion > Fairway and harbour design Numerical calculations Simulations België, Zeeschelde, Haven van Antwerpen, Deurganckdok [Marine Regions] |
Author keywords |
|
Auteurs | Top | |
|
Abstract |
Het betreffen berekeningen voor afvarende marginale containervaart uit Deurganckdok bij verschillende verdiepingsscenario’s van de meest opwaartse Scheldedrempels en bij verschillende aannames voor de vaarsnelheden langsheen het traject. Het meest beperkte verdiepingsscenario betreft de verdieping van de vier meest opwaartse Scheldedrempels tot maximaal -14.9 m LAT: • Frederik: -14.7 m LAT, Dit verdiepingsscenario blijkt voor diepgang 15.5 m slechts tot een beperkte toegankelijkheid voor afvarende containervaart uit Deurganckdok te leiden. Wanneer hierbij uitgegaan wordt van een snelheidsprofiel zoals toegepast in de operationele toegankelijkheidstool WESP, dan blijkt slechts in 2 % van de tijen een schip met diepgang 15.5 m af te kunnen varen. De aangenomen vaarsnelheden hebben echter een grote invloed op de resultaten. Zo blijkt dat wanneer uitgegaan wordt van gemiddelde vaarsnelheden bekomen uit een AIS-analyse, de toegankelijkheid toeneemt tot 43 %. De toepassing van AIS-gemiddelde vaarsnelheden gaat echter gepaard met een verlaging van de aanvaarde veiligheidsmarge in de tijpoortberekening. Een eventuele aanpassing van de toe te passen vaarsnelheden dient gebaseerd te worden op een globale risicobeoordeling van de toegankelijkheidsberekening. |
Top | Auteurs |