Over het archief
In 2012 verloren we Jean Jacques Peters, voormalig ingenieur van het Waterbouwkundig Laboratorium (1964 tot 1979) en internationaal expert in sedimenttransport, rivierhydraulica en -morfologie. Als eerbetoon aan hem hebben we potamology (http://www.potamology.com/) gecreëerd, een virtueel gedenkarchief dat als doel heeft om zijn manier van denken en morfologische aanpak van rivierproblemen in de wereld in stand te houden en te verspreiden.
Het merendeel van z’n werk hebben we toegankelijk gemaakt via onderstaande zoekinterface.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (1): toevoegen | toon |
one publication added to basket [354751] | |
Nautische optimalisatie CP Nieuwe Sluis Zeebrugge: deelrapport 4. Simulatiestudie Zuidelijke Verschuiving 2021-2022 Verwilligen, J.; Eloot, K. (2022). Nautische optimalisatie CP Nieuwe Sluis Zeebrugge: deelrapport 4. Simulatiestudie Zuidelijke Verschuiving 2021-2022. Versie 5.0. WL Rapporten, 20_011_4. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. IX, 88 + 101 bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/121
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Harbours and waterways > Ship motion > Fairway and harbour design Locks (Waterways) Simulations ANE, België, Brugge, Haven van Zeebrugge [Marine Regions] |
Author keywords |
|
Project | Top | Auteurs |
|
Contactgegevens
Opdrachtgever: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Afdeling Maritieme Toegang
Auteurs | Top | |
|
Abstract |
Voor de Voorhaven werd voor de zuidelijke inplantingsvariant van de sluis, de interactie tussen de sluismanoeuvres en de ebstroom uit de jachthaven onderzocht. Op basis hiervan werd geconcludeerd dat de dwarsstroom op korte afstand van de sluiskolk een hinderlijk effect heeft op de sluismanoeuvres en gemitigeerd dient te worden. Verder werden met betrekking tot de Voorhaven aanbevelingen geformuleerd aangaande de scheiding van verkeersstromen (zeevaart en pleziervaart), het ontwerp van een noodsteiger, het inzetten van sleepboten en het toepassen van technologische hulpmiddelen. In de simulatiestudie werden ook twee varianten onderzocht voor de sluisfendering. Beide varianten bevatten drijframen in de kolk, maar onderscheiden zich door het type hoekfendering (wielfenders of buispaal). De simulaties tonen de nood voor een gepaste hoekfendering aan. Er werden aandachtspunten gedefinieerd voor beide varianten. |
Top | Auteurs |