Over het archief
Het OWA, het open archief van het Waterbouwkundig Laboratorium heeft tot doel alle vrij toegankelijke onderzoeksresultaten van dit instituut in digitale vorm aan te bieden. Op die manier wil het de zichtbaarheid, verspreiding en gebruik van deze onderzoeksresultaten, alsook de wetenschappelijke communicatie maximaal bevorderen.
Dit archief wordt uitgebouwd en beheerd volgens de principes van de Open Access Movement, en het daaruit ontstane Open Archives Initiative.
Basisinformatie over ‘Open Access to scholarly information'.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (1): toevoegen | toon |
one publication added to basket [219729] | |
Demervallei: hydrodynamische modellering natuurscenario Bogman, P.; Smets, S.; Verwaest, T.; Mostaert, F. (2012). Demervallei: hydrodynamische modellering natuurscenario. versie 2.0. WL Rapporten, 12_089. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. III, 17 pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Numerical modelling Water management > Hydraulics > Hydrodynamic models Water management > Water policy > Policy support België, Demer R. [Marine Regions] |
Author keywords |
|
Auteurs | Top | |
Abstract |
- Het hanteren van de Demerbathymetrie uit 1954 zoals ook werd doorgevoerd in het MAX scenario van de OPD-studie (Haecon et al., 2006) Er werd een NAT scenario en een NAT+ scenario opgesteld. Het NAT scenario veroorzaakt grote opstuwingen van 2 tot 3 meter opwaarts de veiligheidsstuw te Aarschot en van 0.5 tot 1 meter opwaarts de veiligheidsstuw te Zichem. Het NAT+ scenario heeft gelijkaardige resultaten maar de opstuwingen opwaarts Aarschot zijn ongeveer 1 meter lager dan in NAT. In beide scenario’s veroorzaakt de Demerbathymetrie 1954 sterke opstuwing ter hoogte van het Molenstedebroek (opwaarts Zichem) die doorwerkt naar opwaarts tot in Diest. Hierdoor kunnen bij een grote was (type T100) kritieke overstromingen in centrum Diest niet uitgesloten worden. Naar veiligheid toe lijken de scenario’s NAT en NAT+ niet goed te scoren. Om de veiligheidsimpact correct te kunnen kwantificeren dient een risico analyse uitgevoerd te worden met eventueel ook aandacht voor bijkomende veiligheidsdijken. Dit werd in deze studie niet gedaan. |
Top | Auteurs |