Over het archief
Het OWA, het open archief van het Waterbouwkundig Laboratorium heeft tot doel alle vrij toegankelijke onderzoeksresultaten van dit instituut in digitale vorm aan te bieden. Op die manier wil het de zichtbaarheid, verspreiding en gebruik van deze onderzoeksresultaten, alsook de wetenschappelijke communicatie maximaal bevorderen.
Dit archief wordt uitgebouwd en beheerd volgens de principes van de Open Access Movement, en het daaruit ontstane Open Archives Initiative.
Basisinformatie over ‘Open Access to scholarly information'.
one publication added to basket [220684] |
Atlantisch avontuur: de Lage Landen, Frankrijk en de expansie naar het Westen, 1500-1800
Emmer, P.; den Heijer, H.; Sicking, L. (Ed.) (2010). Atlantisch avontuur: de Lage Landen, Frankrijk en de expansie naar het Westen, 1500-1800. Walburg Pers: Zutphen. ISBN 978-90-5730-681-5. 255 pp.
|
Auteurs | | Top |
- Emmer, P., redacteur
- den Heijer, H., redacteur
- Sicking, L., redacteur, meer
|
|
|
Abstract |
In de loop van de 16de eeuw begon Europa met de exploitatie van gebieden rond de Atlantische oceaan. Anders dan in Azië moesten Europeanen de productie van exportgoederen daar veelal zelf ter hand nemen. In de Nieuwe Wereld kampten zij echter met een tekort aan arbeidskrachten. Indianen stierven als vliegen aan de ziekten die de schepen meebrachten. In Afrika was mankracht genoeg, maar daar hadden de Europeanen geen macht, omdat zij zelf niet bestand bleken tegen inheemse ziekten. Deze paradox was zeer bepalend voor de ontwikkeling van de Atlantische economie tussen 1500 en 1800. Van West-Afrika, Brazilië en de Caribische eilanden tot aan de oostkust van Noord-Amerika namen de Lage Landen actief deel aan de productie van en de handel in onder meer tabak, parels, bont, tropisch hout en slaven. De kolonisatie lieten zij echter over aan Engelsen, Portugezen en Spanjaarden. In de Atlantische economie waren Frankrijk en Nederland de minder sterke, en daarom op elkaar aangewezen partijen. Zo waren Hollandse, Zeeuwse en Vlaamse schepen nodig voor het vervoer van suiker en koffie van de Franse Caribische plantages naar La Rochelle, Bordeaux en Marseille. In deze rijk geïllustreerde uitgave wordt voor het eerst aandacht besteed aan deze economische verwevenheid, evenals aan de Atlantische handelscontacten die Hugenoten en Portugese Joden op hun vlucht voor geloofsvervolging meenamen naar de Lage Landen. |
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ.