Over het archief
Het OWA, het open archief van het Waterbouwkundig Laboratorium heeft tot doel alle vrij toegankelijke onderzoeksresultaten van dit instituut in digitale vorm aan te bieden. Op die manier wil het de zichtbaarheid, verspreiding en gebruik van deze onderzoeksresultaten, alsook de wetenschappelijke communicatie maximaal bevorderen.
Dit archief wordt uitgebouwd en beheerd volgens de principes van de Open Access Movement, en het daaruit ontstane Open Archives Initiative.
Basisinformatie over ‘Open Access to scholarly information'.
one publication added to basket [244725] |
De maritieme toegankelijkheid tot de haven van Zeebrugge: problematiek, kadering en mogelijke oplossingen
Van Zwijnsvoorde, T. (2015). De maritieme toegankelijkheid tot de haven van Zeebrugge: problematiek, kadering en mogelijke oplossingen, in: Mees, J. et al. (Ed.) Book of abstracts – VLIZ Young Scientists’ Day. Brugge, Belgium, 20 February 2015. VLIZ Special Publication, 71: pp. 5-11
In: Mees, J.; Seys, J. (Ed.) (2015). Book of abstracts – VLIZ Young Marine Scientists’ Day. Brugge, Belgium, 20 February 2015. VLIZ Special Publication, 71. Vlaams Instituut voor de Zee - Flanders Marine Institute (VLIZ): Oostende. xvi, 196 pp., meer
In: VLIZ Special Publication. Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ): Oostende. ISSN 1377-0950, meer
| |
Beschikbaar in | Auteur |
|
Documenttype: Samenvatting
|
Auteur | | Top |
- Van Zwijnsvoorde, T., meer
|
|
|
Abstract |
Scheepvaart wordt gekenmerkt door het ‘schaaleffect’. Dit betekent dat het per eenheid goedkoper is om een grote hoeveelheid goederen per schip te vervoeren. Om deze reden worden schepen steeds groter, vooral dan in de containervaart. De capaciteit van deze schepen groeit exponentieel de laatste decennia. Niet alleen de sluizen, maar ook de havens moeten worden aangepast aan deze oceaanreuzen. Vanuit het havenbestuur moet kunnen worden gegarandeerd dat deze schepen de haven veilig kunnen betreden. Hierbij moet zowel een voldoende diepgang als een voldoende manoeuvreerbaarheid worden gewaarborgd. Om deze laatste reden is het belangrijk een rustig zeeklimaat te garanderen bij het binnenvaren van de haven. In de onderliggende thesis wordt onderzocht hoe de dwarsstromen, spruitend uit het getij in de Noordzee, kunnen worden beperkt. Hiervoor wordt een fysisch schaalmodel van het havengebied aangewend. |
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ.