Over het archief
Het OWA, het open archief van het Waterbouwkundig Laboratorium heeft tot doel alle vrij toegankelijke onderzoeksresultaten van dit instituut in digitale vorm aan te bieden. Op die manier wil het de zichtbaarheid, verspreiding en gebruik van deze onderzoeksresultaten, alsook de wetenschappelijke communicatie maximaal bevorderen.
Dit archief wordt uitgebouwd en beheerd volgens de principes van de Open Access Movement, en het daaruit ontstane Open Archives Initiative.
Basisinformatie over ‘Open Access to scholarly information'.
one publication added to basket [332596] |
Voorbij de golven: Een assessment van twee 20e-eeuwse scheepswrakken in de Noordzee m.b.v. multibeam
Moies, J. (2020). Voorbij de golven: Een assessment van twee 20e-eeuwse scheepswrakken in de Noordzee m.b.v. multibeam. MSc Thesis. KU Leuven, Faculteit Letteren: Leuven. 53 pp.
|
Beschikbaar in | Auteur |
|
Documenttype: Doctoraat/Thesis/Eindwerk
|
Abstract |
In het kader van het Europese ‘North Sea Wrecks’ project, een initiatief van Interreg, werd in samenwerking met het VLIZ (Vlaams Instituut voor de Zee) een onderzoekstrategie uitgedacht om scheepswraksites in het Belgische deel van de Noordzee op een kostenefficiënte manier te onderzoeken door gebruik te maken van multibeamtechnologie. Multibeamapparaten maken duizenden puntopnames van de diepte van de zeebodem. Deze puntenwolk kan dan gebruikt worden om een digitaal hoogtemodel van de zeebodem te genereren. Wanneer de resolutie hoog genoeg is, kan multibeam gebruikt worden om scheepswrakken op te sporen en zelfs individuele onderdelen te onderscheiden. Deze driedimensionale modellen kunnen dan gebruikt worden om de staat van deze wrakken te analyseren. In deze paper worden de wraksites van de HMS Basilisk en de Vorpostenboot V-1302 ‘John Mahn’, respectievelijk een Brits en een Duits oorlogsschip, bestudeerd. Beide schepen zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog gezonken in het Belgische deel van de Noordzee. Voor beide wrakken wordt o.b.v. multibeamdata van 2019 enerzijds gekeken naar de structurele integriteit van de schepen en herkenbare onderdelen en bewapening die nog aanwezig zijn. Anderzijds wordt er ook gekeken naar de geologische erosie- en sedimentatiepatronen die rondom het wrak zijn ontstaan. Uit de resultaten blijkt dat de wrakken nog relatief goed bewaard zijn, al is bij de HMS Basilisk wel al een groot deel van het dek ingestort, waardoor de interne stookruimte is komen bloot te liggen. Verder hebben beide wrakken duidelijk een invloed gehad op de sedimentologische processen, met een typische bathymetrie tot gevolg. |
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ.