Over het archief
Het OWA, het open archief van het Waterbouwkundig Laboratorium heeft tot doel alle vrij toegankelijke onderzoeksresultaten van dit instituut in digitale vorm aan te bieden. Op die manier wil het de zichtbaarheid, verspreiding en gebruik van deze onderzoeksresultaten, alsook de wetenschappelijke communicatie maximaal bevorderen.
Dit archief wordt uitgebouwd en beheerd volgens de principes van de Open Access Movement, en het daaruit ontstane Open Archives Initiative.
Basisinformatie over ‘Open Access to scholarly information'.
one publication added to basket [363591] |
Samenwerking tussen zeehavens: bundeling van cargo stromen in het hinterland van de havens van Antwerpen en Rotterdam
Hintjens, J. (2020). Samenwerking tussen zeehavens: bundeling van cargo stromen in het hinterland van de havens van Antwerpen en Rotterdam. Tijdschrift Vervoerswetenschap 56(2): 44-63
In: Tijdschrift Vervoerswetenschap. Stichting NEA/Stichting Vervoerswetenschap: Rotterdam & Delft. ISSN 1571-9227, meer
| |
Abstract |
Samenwerking tussen zeehavens wordt vaker aangehaald maar zelden kwantitatief en concreet ingevuld. Deze paper geeft weer hoe havens kunnen samenwerken om hun hinterland te versterken en wat de sociale welvaartseffecten kunnen zijn. Ze beschrijft een gegeneraliseerd kostenmodel dat dit toepast op de 104 kernhavens van het Europese TEN-T-netwerk en de 281 NUST2 gebieden van het Europese hinterland. Het model houdt rekening met de directe, de gegeneraliseerde en de externe kosten en vergelijkt de kosten van wegvervoer met die van een gebundelde, multimodale oplossing. Dit wordt concreet uitgewerkt op een gevalstudie van Antwerpen en Rotterdam en hoe die samen hun verbinding naar zuidwest Polen kunnen versterken. Er zijn besparingen op de directe kosten, die gedeeltelijk tenietgedaan worden door een toename van de waarde van tijd waardoor de besparing op de gegeneraliseerde kost kleiner is maar die sterk ondersteund worden door een substantiële besparing op externe kosten. |
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ.