Over het archief
Het OWA, het open archief van het Waterbouwkundig Laboratorium heeft tot doel alle vrij toegankelijke onderzoeksresultaten van dit instituut in digitale vorm aan te bieden. Op die manier wil het de zichtbaarheid, verspreiding en gebruik van deze onderzoeksresultaten, alsook de wetenschappelijke communicatie maximaal bevorderen.
Dit archief wordt uitgebouwd en beheerd volgens de principes van de Open Access Movement, en het daaruit ontstane Open Archives Initiative.
Basisinformatie over ‘Open Access to scholarly information'.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (1): toevoegen | toon |
one publication added to basket [393262] | |
Sluis Wintam: Bepaling hydraulische belasting op drooglegkuip Verelst, K.; López Castaño, S. (2024). Sluis Wintam: Bepaling hydraulische belasting op drooglegkuip. Versie 3.0. WL Rapporten, 23_106_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VI, 32 + 1 p. bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/251
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer
|
Beschikbaar in | Auteurs | Datasets |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Harbours and waterways > Interaction with structures > Locks |
Author keywords |
|
Project | Top | Auteurs | Datasets |
|
Auteurs | Top | Datasets | |
Abstract |
Het toepassen van de drooglegkuip impliceert een lokale vermindering van de kielspeling met 1.5 m. Gelet op de nauwe sectie tussen schip en sluis bij de minimale kielspeling vraagt DVW aan het Waterbouwkundig Laboratorium om de hydraulische krachten ten gevolge van scheepvaart op de drooglegkuip te begroten. Bij binnenvaren van een sluis kunnen enkel de retourstroming en de stroming ten gevolge van de hoofdschroef van schepen mogelijk de stabiliteit van de drooglegkuip in gevaar brengen. De retourstroming is begroot voor 12 condities bij binnenvaren van de sluiskolk aan Scheldezijde en 5 condities bij binnenvaren van de sluiskolk aan kanaalzijde. Hierbij zijn vooral combinaties van breedtes van schepen, diepgang en waterstanden beschouwd waarbij de minimale kielspeling bereikt wordt. Daarnaast is ook de invloed van de breedte, diepgang en kielspeling van het schip op de grootte van de retourstroming onderzocht. De grootte van de stroming ten gevolge van de hoofdschroef is bepaald voor 3 schepen met de grootste breedte en/of met de grootste diepgang. Daarna is de verticale kracht op het bovenvlak van de drooglegkuip bepaald aan de hand van de formulering voor de liftkracht op een element in een stroming en is de horizontale kracht op de zijwand van de drooglegkuip bepaald aan de hand van de formulering voor de kracht van een stroming loodrecht op een vlakke plaat. Zowel voor retourstroming als voor de stroming ten gevolge van de hoofdschroef worden krachten op het bovenvlak en het zijvlak van de drooglegkuip berekend die beduidend lager zijn dan de druk van het water op het bovenvlak. Bijgevolg zal de stabiliteit van de drooglegkuip niet in gedrang komen. |
Datasets (2) | |
|
Top | Auteurs | Datasets |