Zoeken
Zoeken kan via de modus 'eenvoudig zoeken' (één veld) of uitgebreid via 'geavanceerd zoeken' (meerdere velden). Zo kan je bv. zoeken op een combinatie van een auteursnaam (auteur), een jaartal (jaar) en een documenttype.
Boekenmand
Nuttige resultaten kan je aanvinken en toevoegen aan een mandje. De inhoud hiervan kan je exporteren of afdrukken (naar bv. PDF).
RSS
Op de hoogte blijven van nieuw toegevoegde publicaties binnen uw interessegebied? Dit kan door een RSS-feed (?) te maken van jouw zoekopdracht.
nieuwe zoekopdracht
one publication added to basket [117710] |
Modelstudies Mateba
Coen, I. (1988). Modelstudies Mateba, in: L'accès maritime au Zaïre: symposium, Bruxelles, 5 décembre 1986 = Maritieme toegang tot Zaïre: symposium, Brussel, 5 december 1986. pp. 77-87
In: (1988). L'accès maritime au Zaïre: symposium, Bruxelles, 5 décembre 1986 = Maritieme toegang tot Zaïre: symposium, Brussel, 5 december 1986. Academie Royale des Sciences d'Outre-Mer = Koninklijke Academie voor Overzeese Wetenschappen: Brussel. 175 pp., meer
|
Beschikbaar in | Auteur |
|
Documenttype: Congresbijdrage
|
Trefwoorden |
Engineering > River engineering Laboratory research Modelling Models > Scale models > Hydraulic models Sedimentation Democratische Republiek van Congo, Mateba Brak water |
Abstract |
In het kader van het samenwerkingsprogramma met de "Règie des Voies Maritimes" te Boma werd in 1967 in het Waterbouwkundig Laboratoriumte Borgerhout de algemene studie van de brede zone van de Zalrestroom. afwaarts Boma aangevat, met de bouwen opeenvolgende uitbreidingen van hydraulische modellen. Op deze modellen, op schaal van 1/500 (lengten) en 1/100 (diepten), werden de bodemtransportbanen en sedimentatiezones waargenomen in de omgeving van Mateba. Ook werd onderzoek verricht naar het rendement en de eventuele nadelige invloed op het behoud van de vaargeul van een aantal mogelijke stortplaatsen der onderhoudsbaggerspecie afkomstig van drempels in deze omgeving. Deze proeven werden uitgevoerd op een model met vaste bodem. Op het daartoe aangepast model met erodeerbare (- “beweegbare”) bodem, werden natuurlijke evoluties nagegaan. Later werd een bijkomende langshelling aan het model gegeven en werd de invloed bestudeerd van een dijkconstructie gelegen te Bancs-Amont (rots Mandefu), op de debietverdelingen en stromingen in de verschillende rivierarmen, Thans wordt de bouw van twee nieuwe modellen aanbevolen, die samen bijna het volledige gebied Mao - Kinsanga zullen voorstellen. Naast inzicht in de segregatiemechanismen van de sedimenten in het opwaarts gebied kunnen ze belangrijke informatie geven over de bodemevoluties, de stortplaatsen der baggerspecie, enz. De modelstudies vormen aldus een nuttig instrument voor de wetenschappelijke begeleiding van de baggerwerken. Parallel hiermede zullen wiskundige modellen ontwikkeld worden. |
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ.