Zoeken
Zoeken kan via de modus 'eenvoudig zoeken' (één veld) of uitgebreid via 'geavanceerd zoeken' (meerdere velden). Zo kan je bv. zoeken op een combinatie van een auteursnaam (auteur), een jaartal (jaar) en een documenttype.
Boekenmand
Nuttige resultaten kan je aanvinken en toevoegen aan een mandje. De inhoud hiervan kan je exporteren of afdrukken (naar bv. PDF).
RSS
Op de hoogte blijven van nieuw toegevoegde publicaties binnen uw interessegebied? Dit kan door een RSS-feed (?) te maken van jouw zoekopdracht.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (1): toevoegen | toon |
one publication added to basket [230420] | |
Zeekanaal Brussel Schelde - sluis Zemst: rapportage schaalmodelonderzoek vulling via openingen in het middenhoofd Vercruysse, J.B.; De Mulder, T.; Verelst, K.; Schindfessel, L.; Peeters, P.; Mostaert, F. (2018). Zeekanaal Brussel Schelde - sluis Zemst: rapportage schaalmodelonderzoek vulling via openingen in het middenhoofd. Versie 3.0. WL Rapporten, 12_044_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VIII, 74 + 12 p. bijlagen pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Filling Hydraulic structures > Locks > Filling and emptying system Locks (Waterways) Models > Scale models Physical modelling |
Author keywords |
|
Project | Top | Auteurs |
|
Auteurs | Top | |
Abstract |
Om de efficiëntie van het nivelleren via de middendeur te verhogen, heeft W&Z advies gevraagd aan het Waterbouwkundig Laboratorium (WL). De doelstelling was om door middel van een renovatie van een bestaande deur, zijnde het vergroten van de openingen zonder structurele aanpassingen aan de dragende constructie, de nivelleertijd te halveren met het behoud van de maximale hydrodynamische krachten. Omwille van de geringe ervaring betreffende het numeriek modelleren van troskrachten bij een nivelleersysteem met openingen in de deur (anno 2007) werd besloten om over te gaan op een schaalmodelstudie (schaal 1/25). In deze schaalmodelstudie werden twee configuraties met grotere vlinderkleppen - 4 x diameter 1.25 m en 4 x diameter 1.63 m - beproefd en een configuratie met 4 ronde openingen diameter 1.25 m afgesloten door rechthoekige hefschuiven. De resultaten hiervan werden in 2008 door middel van een presentatie voorgesteld aan W&Z waarna besloten werd dat 4 vlinderkleppen met een diameter 1.25 m constructief gezien het maximaal haalbare is bij een renovatie van de bestaande deure•n en dat hierbij een aanzienlijke reductie - doch geen halvering - van de nivelleertijd verwezenlijkt kan worden. In 2012 werd door W&Z besloten om een volledig nieuwe deur te laten bouwen. W&Z heeft naar aanleiding hiervan aan WL de vraag gesteld of er nog enige optimalisatie mogelijk was voor het in 2008 voorgestelde nivelleersysteem. Aan de hand van het inmiddels beschikbare rekenprogramma "vul_sluis" werd in 2012 een nieuw nivelleersysteem ontworpen. Omdat belangrijke inzichten werden opgedaan tijdens het in 2007-2008 uitgevoerde schaalmodelonderzoek, werd besloten om de schaalmodelstudie alsnog te rapporteren in een intern rapport. |
Top | Auteurs |