Zoeken
Zoeken kan via de modus 'eenvoudig zoeken' (één veld) of uitgebreid via 'geavanceerd zoeken' (meerdere velden). Zo kan je bv. zoeken op een combinatie van een auteursnaam (auteur), een jaartal (jaar) en een documenttype.
Boekenmand
Nuttige resultaten kan je aanvinken en toevoegen aan een mandje. De inhoud hiervan kan je exporteren of afdrukken (naar bv. PDF).
RSS
Op de hoogte blijven van nieuw toegevoegde publicaties binnen uw interessegebied? Dit kan door een RSS-feed (?) te maken van jouw zoekopdracht.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (1): toevoegen | toon |
one publication added to basket [288950] | |
Onderzoek naar de waterspiegeldaling boven een vulstraal bij een nivelleersysteem met openingen in de deur Van Hoecke, L. (2017). Onderzoek naar de waterspiegeldaling boven een vulstraal bij een nivelleersysteem met openingen in de deur. MSc Thesis. [S.n.]: Gent. 84 pp.
|
Thesis info:
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Doctoraat/Thesis/Eindwerk |
Author keywords |
|
Auteurs | Top | |
|
Abstract |
De doelstelling van deze thesis is het uitvoeren van een voorstudie ter vergroting van het inzicht naar de waterspiegeldaling boven een vulstraal en de invloed van breekbalken op de waterspiegelinzinking. Het onderzoek is uitgevoerd op een schaalmodel binnen het Waterbouwkundig Laboratorium te Antwerpen dat is afgestemd op Vlaamse binnenvaartsluizen met een klein verval, met uitzondering van het Albertkanaal en de sluis van Zemst. Om inzicht te krijgen in de waterspiegelinzinking zijn er waterhoogtemetingen uitgevoerd. Het modelonderzoek is opgevat als een variabelenonderzoek waarbij volgende parameters variëren: het verval, de afwaartse waterhoogte, de hefschuifstand, de modelbreedte en de aan- of afwezigheid van verticale breekbalken. Aansluitend op de waterhoogtemetingen zijn er voor een beperkt aantal configuraties snelheidsmetingen uitgevoerd nabij de opwaartse sluisdeur om het gedrag van de vulstraal te bestuderen en mogelijke verbanden met de waterspiegeldaling te ontdekken. Uit het variabelenonderzoek volgt dat de maximale waterspiegelinzinking afhankelijk is van de opening onder de hefschuif, het afwaarts peil in de sluiskolk, de aan- of afwezigheid van breekbalken en de modelbreedte maar onafhankelijk van het verval. Uit de resultaten blijkt dat breekbalken een grote reductie van de waterspiegelinzinking veroorzaken. Deze thesis start met een beschrijving van de optredende krachten tijdens een nivelleerproces met deuropeningen, de waterspiegeldaling boven een vulstraal, breekbalken en het gedrag van de vulstraal in de sluiskolk. Vervolgens wordt het schaalmodel, de instrumentatie, de post-processing van de meetdata en het onderzoekprogramma toegelicht. Aansluitend worden de resultaten van de waterhoogteen snelheidsmetingen voorgesteld en gecombineerd om te eindigen met een vergelijking van de modelresultaten met het CFD-onderzoek uit Breugem et al. (2016). |
Top | Auteurs |