Zoeken
Zoeken kan via de modus 'eenvoudig zoeken' (één veld) of uitgebreid via 'geavanceerd zoeken' (meerdere velden). Zo kan je bv. zoeken op een combinatie van een auteursnaam (auteur), een jaartal (jaar) en een documenttype.
Boekenmand
Nuttige resultaten kan je aanvinken en toevoegen aan een mandje. De inhoud hiervan kan je exporteren of afdrukken (naar bv. PDF).
RSS
Op de hoogte blijven van nieuw toegevoegde publicaties binnen uw interessegebied? Dit kan door een RSS-feed (?) te maken van jouw zoekopdracht.
[ meld een fout in dit record ] |
Studie nautische toegankelijkheid |
Identifier financieringsorganisatie: WL MOD 689 (Other contract id) Periode: Status: Gestart |
|
Instituten (3) | Top | Project |
|
Deelproject | Top | Instituten |
|
Abstract |
Op vraag van een aantal afdelingen van de Administratie Waterwegen en Zeewezen werd door het Waterbouwkundig Laboratorium in samenwerking met deze afdelingen een onderzoek uitgevoerd naar de nautische toegankelijkheid van de S-klasse containerschepen van Maersk-Sealand tot de Schelde. In de reglementering van 2001 ("Gezamenlijke bekendmaking van de Vlaamse en Nederlandse Scheldedirecteuren, Kennisgeving nr. 01/2001, Op- en afvaartregeling naar/van Antwerpen") bedraagt de maximaal toegestane scheepslengte 340 m. De Maersk S-klasse containerschepen hebben echter een maximale lengte van 352.18 m en kunnen volgens deze reglementering niet tot Antwerpen varen. Er werd voorgesteld een simulatiestudie uit te voeren in samenwerking met de Nederlandse loodsen. Dit stelt de bevoegde Vlaamse en Nederlandse overheden in staat op basis van de resultaten van deze studie een beslissing tot aanpassing van de reglementering te onderbouwen. Gedurende de maand januari 2003 werd door het WL een manoeuvreermodel ontwikkeld voor een containerschip met een manoeuvreergedrag dat niet beter is dan de werkelijke S-klasse schepen. Een eerste validatie werd uitgevoerd op 2003-01-30 door vier Vlaamse loodsen waarbij gevaren werd op de Schelde tussen de Noordzeeterminal en de bocht van Bath. Een tweede validatie werd uitgevoerd op 2003-02-24 door Vlaamse en Nederlandse loodsen in aanwezigheid van twee kapiteins van Maersk Sealand. Op 2003-03-27 werden de laatste simulatievaarten uitgevoerd. |
Top | Instituten | Project |