Over het archief
In 2012 verloren we Jean Jacques Peters, voormalig ingenieur van het Waterbouwkundig Laboratorium (1964 tot 1979) en internationaal expert in sedimenttransport, rivierhydraulica en -morfologie. Als eerbetoon aan hem hebben we potamology (http://www.potamology.com/) gecreëerd, een virtueel gedenkarchief dat als doel heeft om zijn manier van denken en morfologische aanpak van rivierproblemen in de wereld in stand te houden en te verspreiden.
Het merendeel van z’n werk hebben we toegankelijk gemaakt via onderstaande zoekinterface.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (0): toevoegen | toon |
Hydraulisch onderzoek naar breekbalken voor sluizen met nivelleeropeningen in de deuren: eindrapport Vercruysse, J.; Verelst, K.; De Mulder, T.; Mostaert, F. (2019). Hydraulisch onderzoek naar breekbalken voor sluizen met nivelleeropeningen in de deuren: eindrapport. Versie 3.0. WL Rapporten, 14_050_4. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VIII, 76 + 16 p. bijl. pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Hydraulic structures > Locks > Erosion protection Locks (Waterways) Physical modelling Physical models |
Author keywords |
|
Auteurs | Top | |
|
Abstract |
In het onderzoekstraject is getracht om de kennis met betrekking tot breekbalken geleidelijk op te bouwen. Hierdoor is de complexiteit initieel beperkt tot een sluisdeur die loodrecht staat op de kolkwanden, waarbij een straal uit één opening een lege sluiskolk (zonder schepen in de kolk) binnentreedt. Voor deze geometrie is een specifiek schaalmodel gebouwd om de stroming in de sluiskolk ten gevolge van breekbalken te onderzoeken. Het grootste deel van het onderzoekstraject bestond uit het uitvoeren van proeven op dit schaalmodel. Daarnaast zijn ook een beperkt aantal CFD-simulaties uitgevoerd. In het schaalmodel werden in totaal drie verschillende geometrieën voor de inlaatopening beproefd. Deze geometrieën zijn representatief voor een kolk met breedte 12.5 m en cirkelvormige openingen in de deur, een kolk met breedte 12.5 m en rechthoekige openingen in de deur en een conceptontwerp voor een kolk met breedte 10.5 m of 16.0 m met rechthoekige openingen in de deur. Voor elk van deze geometrieën werden een aantal configuraties van verticaal geplaatste breekbalken beproefd. De configuraties verschillen in aantal breekbalken, breedte breekbalken, tussenafstand van de breekbalken en locatie van de breekbalken. Uit het onderzoek volgt vooreerst dat de invloed van breekbalken op het debiet door de openingen in de deur zeer beperkt is. Breekbalken zorgen wel voor een aanzienlijke reductie van de stroomsnelheid in de kolk na uitstroming over een afstand van 6 à 10 keer de oppervlak equivalente diameter van de opening en reduceren de waterspiegelinzinking boven de jet. Door de verlaging van de stroomsnelheid zal de kracht op de verschutte schepen in de kolk afnemen waardoor de openingen sneller geopend kunnen worden. Hierdoor zorgen breekbalken voor een reductie van de nivelleertijd. Uit het onderzoek volgt ook dat het toevoegen van een geleidingsbuis in de deurkamer en het richten van de stroming volgens de kolkas geen beduidende hydraulische meerwaarde heeft. |
Top | Auteurs |