Over het archief
Het OWA, het open archief van het Waterbouwkundig Laboratorium heeft tot doel alle vrij toegankelijke onderzoeksresultaten van dit instituut in digitale vorm aan te bieden. Op die manier wil het de zichtbaarheid, verspreiding en gebruik van deze onderzoeksresultaten, alsook de wetenschappelijke communicatie maximaal bevorderen.
Dit archief wordt uitgebouwd en beheerd volgens de principes van de Open Access Movement, en het daaruit ontstane Open Archives Initiative.
Basisinformatie over ‘Open Access to scholarly information'.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (0): toevoegen | toon |
Hydraulisch onderzoek naar breekbalken voor sluizen met nivelleeropeningen in de deuren: eindrapport Vercruysse, J.; Verelst, K.; De Mulder, T.; Mostaert, F. (2019). Hydraulisch onderzoek naar breekbalken voor sluizen met nivelleeropeningen in de deuren: eindrapport. Versie 3.0. WL Rapporten, 14_050_4. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VIII, 76 + 16 p. bijl. pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Hydraulic structures > Locks > Erosion protection Locks (Waterways) Physical modelling Physical models |
Author keywords |
|
Auteurs | Top | |
Abstract |
In het onderzoekstraject is getracht om de kennis met betrekking tot breekbalken geleidelijk op te bouwen. Hierdoor is de complexiteit initieel beperkt tot een sluisdeur die loodrecht staat op de kolkwanden, waarbij een straal uit één opening een lege sluiskolk (zonder schepen in de kolk) binnentreedt. Voor deze geometrie is een specifiek schaalmodel gebouwd om de stroming in de sluiskolk ten gevolge van breekbalken te onderzoeken. Het grootste deel van het onderzoekstraject bestond uit het uitvoeren van proeven op dit schaalmodel. Daarnaast zijn ook een beperkt aantal CFD-simulaties uitgevoerd. In het schaalmodel werden in totaal drie verschillende geometrieën voor de inlaatopening beproefd. Deze geometrieën zijn representatief voor een kolk met breedte 12.5 m en cirkelvormige openingen in de deur, een kolk met breedte 12.5 m en rechthoekige openingen in de deur en een conceptontwerp voor een kolk met breedte 10.5 m of 16.0 m met rechthoekige openingen in de deur. Voor elk van deze geometrieën werden een aantal configuraties van verticaal geplaatste breekbalken beproefd. De configuraties verschillen in aantal breekbalken, breedte breekbalken, tussenafstand van de breekbalken en locatie van de breekbalken. Uit het onderzoek volgt vooreerst dat de invloed van breekbalken op het debiet door de openingen in de deur zeer beperkt is. Breekbalken zorgen wel voor een aanzienlijke reductie van de stroomsnelheid in de kolk na uitstroming over een afstand van 6 à 10 keer de oppervlak equivalente diameter van de opening en reduceren de waterspiegelinzinking boven de jet. Door de verlaging van de stroomsnelheid zal de kracht op de verschutte schepen in de kolk afnemen waardoor de openingen sneller geopend kunnen worden. Hierdoor zorgen breekbalken voor een reductie van de nivelleertijd. Uit het onderzoek volgt ook dat het toevoegen van een geleidingsbuis in de deurkamer en het richten van de stroming volgens de kolkas geen beduidende hydraulische meerwaarde heeft. |
Top | Auteurs |