Over het archief
Het OWA, het open archief van het Waterbouwkundig Laboratorium heeft tot doel alle vrij toegankelijke onderzoeksresultaten van dit instituut in digitale vorm aan te bieden. Op die manier wil het de zichtbaarheid, verspreiding en gebruik van deze onderzoeksresultaten, alsook de wetenschappelijke communicatie maximaal bevorderen.
Dit archief wordt uitgebouwd en beheerd volgens de principes van de Open Access Movement, en het daaruit ontstane Open Archives Initiative.
Basisinformatie over ‘Open Access to scholarly information'.
Complex project: Extra containerbehandelingscapaciteit in het havengebied Antwerpen: Noordzeeterminal: Deelrapport 1. Project Noordzeeterminal: nautisch onderzoek
Eloot, K.; Verwilligen, J.; Mostaert, F. (2021). Complex project: Extra containerbehandelingscapaciteit in het havengebied Antwerpen: Noordzeeterminal: Deelrapport 1. Project Noordzeeterminal: nautisch onderzoek. Versie 5.0. WL Rapporten, 21_015_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VIII, 35 + 49 pp. https://dx.doi.org/10.48607/102
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer
|
|
Beschikbaar in | Auteurs |
|
Documenttype: Projectrapport
|
Trefwoorden |
Harbours and waterways > Manoeuvring behaviour > Bank effects Harbours and waterways > Ship motion > Fairway and harbour design Simulations
|
Author keywords |
ULCS, realtime simulaties, Noordzeeterminal, Antwerpen |
Project | Top | Auteurs |
- CP ECA: Project Noordzeeterminal: Nautisch onderzoek, meer
|
ContactgegevensOpdrachtgever: Port of Antwerp-Bruges
, meer
Abstract |
In het kader van het complex project Realisatie van extra containerbehandelingscapaciteit (ECA) in het havengebied Antwerpen is er een project gedefinieerd waarbij de Noordzeeterminal wordt verlengd met één ligplaats voor een ontwerpschip van 400 m lengte op 61.5 m breedte. Er werd een realtime simulatiestudie uitgevoerd op twee dagen in samenwerking met Vlaamse en Nederlandse loodsen en sleepbedrijven. Twee scenario’s (SC1 doorgaande kade, SC2 ingesprongen kade) werden onderzocht met variërende stroom- en windcondities. Uit de simulaties blijkt dat een doorgaande kade te verkiezen is waarbij echter de afstand tussen de manoeuvreerruimte voor het afmeren van het schip met sleepboten en de doorgaande vaart in en uit de Zandvlietsluis belangrijk is. |
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ.