In 2012 verloren we Jean Jacques Peters, voormalig ingenieur van het Waterbouwkundig Laboratorium (1964 tot 1979) en internationaal expert in sedimenttransport, rivierhydraulica en -morfologie. Als eerbetoon aan hem hebben we potamology (http://www.potamology.com/) gecreëerd, een virtueel gedenkarchief dat als doel heeft om zijn manier van denken en morfologische aanpak van rivierproblemen in de wereld in stand te houden en te verspreiden.
Het merendeel van z’n werk hebben we toegankelijk gemaakt via onderstaande zoekinterface.
Pérennisation de la stabilité du pont Niemba: verslag van de metingen fase 1
Vereecken, H.; Plancke, Y.; Deschamps, M.; Peeters, P.; Mostaert, F. (2016). Pérennisation de la stabilité du pont Niemba: verslag van de metingen fase 1. Versie 3.0. WL Rapporten, 15_006_1. Laboratoire de Recherches Hydrauliques: Anvers. IV, 20 pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
In-situ measurements Literature and desktop study Water management > Monitoring-networks > Discharges Water management > Monitoring-networks > Water levels Water management > Water quantity > Water system knowledge
In de zoektocht naar een duurzame oplossing voor een mogelijks stabiliteitsprobleem van de spoorwegbrug over de rivier Niemba, werden op advies van het Waterbouwkundig Laboratorium een reeks terreinmetingen uitgevoerd op de rivier Niemba door een lokale ingenieur van BTC in samenwerking met de lokale bevolking. De metingen moeten de mening van 2 experten verder verduidelijken zodat BTC een gemotiveerde keuze kan maken voor een plan van aanpak om de mogelijke stabiliteitsproblemen aan te pakken. Dagelijkse aflezing van de peilschaal die aan de spoorwegbrugpijler op linkeroever staat, leverde quasi jaarrond een hydrogram op. De stroommetingen die werden uitgevoerd nabij de top van het hydrogram, toonden aan dat de stroming zeker in staat is om het aanwezige bodemmateriaal, ook de grofste zandfractie van 500-1000 µm die in meerdere bodemstalen aanwezig blijkt, te transporteren. Aanvullend voerde studiebureau COTRES verschillende topografische opmetingen uit. Hieruit blijkt ondermeer dat het bodemverhang in de verschillende trajecten nagenoeg steeds nabij de 0,001 m/m is in zomercondities. Na realisatie van de doorsteek zal het lokale verhang toenemen met 80%, waardoor de stroomsnelheden zullen toenemen met 35%. Voor een karakteristieke snelheid ter hoogte van de brug van 1 m/s (~ zomer) in de huidige situatie, zal de stroomsnelheid na de doorsteek toenemen tot 1,35 m/s. Voor een karakteristieke snelheid van 2 m/s (~ winter) in de huidige situatie, zal de stroomsnelheid na de doorsteek toenemen tot 2,70 m/s.
Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid