
Over het archief
In 2012 verloren we Jean Jacques Peters, voormalig ingenieur van het Waterbouwkundig Laboratorium (1964 tot 1979) en internationaal expert in sedimenttransport, rivierhydraulica en -morfologie. Als eerbetoon aan hem hebben we potamology (http://www.potamology.com/) gecreëerd, een virtueel gedenkarchief dat als doel heeft om zijn manier van denken en morfologische aanpak van rivierproblemen in de wereld in stand te houden en te verspreiden.
Het merendeel van z’n werk hebben we toegankelijk gemaakt via onderstaande zoekinterface.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (7): toevoegen | toon |
![]() |
one publication added to basket [313031] | |
Net op Zee – Tracé IJmuiden Ver Alpha: deelrapport 1. Capaciteitsstudie Scheldemonding aanlanding hoogspanningskabels De Maerschalck, B.; Plancke, Y.; Mostaert, F. (2019). Net op Zee – Tracé IJmuiden Ver Alpha: deelrapport 1. Capaciteitsstudie Scheldemonding aanlanding hoogspanningskabels. Versie 4.0. WL Rapporten, 19_004_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. IX, 32 + 20 p. bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/305
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Hydraulics and sediment > Morphology > Erosion / sedimentation Literature and desktop study Ocean Energy > Offshore Wind Energy ANE, Nederland, Westerschelde [Marine Regions] |
Author keywords |
|
Project | Top | Auteurs |
|
Contactgegevens
Opdrachtgever: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Afdeling Algemeen Beleid
Auteurs | Top | |
|
Abstract |
Voorliggend rapport geeft een beschrijving van de belangrijkste kenmerken van het mondingsgebied en het westelijke deel van de Westerschelde, Macrocel 1, die in overweging dienen te worden genomen bij het bepalen van het tracé. Het onderzoek toont aan dat er nog weinig ruimte is voor bijkomende kabels zonder de huidige baggerzones, vaarroutes en ankerplaatsen substantieel te doorkruisen. Bovendien is dit één van de meest dynamische gebieden van de Westerschelde. Door de migratie van platen, met in het bijzonder de Spijkerplaat, en geulen worden lokale bodemveranderingen van enkele meters per jaar, met zelfs uitschieters van meer dan 5 m per jaar, geconstateerd. Op basis van de bevindingen van een joint-fact-finding op initiatief van TenneT waarbij verschillende stakeholders en deskundigen samengebracht werden, werd een potentieel tracé via de Scheldemonding uitgetekend. Op basis van de kennis en ervaring die op de joint-fact-finding gedeeld werd, bleek dit feitelijk één van de enige opties met nog maar weinig ruimte voor optimalisatie. Het voorgestelde tracé kruist tot tweemaal toe de vaarroute, een ankerzone, de stortplaats SN11 en de Borssele kabels ter hoogte van de Spijkerplaat. Alle partijen aanwezig op de joint-fact-finding waren het er dan ook over eens dat de aanlanding via de Scheldemonding technisch complex is, voor extra hinder en risico’s zal zorgen en dat deze optie voor zover mogelijk vermeden dient te worden. |
Top | Auteurs |