Over het archief
Het OWA, het open archief van het Waterbouwkundig Laboratorium heeft tot doel alle vrij toegankelijke onderzoeksresultaten van dit instituut in digitale vorm aan te bieden. Op die manier wil het de zichtbaarheid, verspreiding en gebruik van deze onderzoeksresultaten, alsook de wetenschappelijke communicatie maximaal bevorderen.
Dit archief wordt uitgebouwd en beheerd volgens de principes van de Open Access Movement, en het daaruit ontstane Open Archives Initiative.
Basisinformatie over ‘Open Access to scholarly information'.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (0): toevoegen | toon |
![]() |
Net op Zee – Tracé IJmuiden Ver Alpha: deelrapport 1. Capaciteitsstudie Scheldemonding aanlanding hoogspanningskabels De Maerschalck, B.; Plancke, Y.; Mostaert, F. (2019). Net op Zee – Tracé IJmuiden Ver Alpha: deelrapport 1. Capaciteitsstudie Scheldemonding aanlanding hoogspanningskabels. Versie 4.0. WL Rapporten, 19_004_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. IX, 32 + 20 p. bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/305
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Hydraulics and sediment > Morphology > Erosion / sedimentation Literature and desktop study Ocean Energy > Offshore Wind Energy ANE, Nederland, Westerschelde [Marine Regions] |
Author keywords |
|
Project | Top | Auteurs |
|
Contactgegevens
Opdrachtgever: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Afdeling Algemeen Beleid, meer
Auteurs | Top | |
Abstract |
Voorliggend rapport geeft een beschrijving van de belangrijkste kenmerken van het mondingsgebied en het westelijke deel van de Westerschelde, Macrocel 1, die in overweging dienen te worden genomen bij het bepalen van het tracé. Het onderzoek toont aan dat er nog weinig ruimte is voor bijkomende kabels zonder de huidige baggerzones, vaarroutes en ankerplaatsen substantieel te doorkruisen. Bovendien is dit één van de meest dynamische gebieden van de Westerschelde. Door de migratie van platen, met in het bijzonder de Spijkerplaat, en geulen worden lokale bodemveranderingen van enkele meters per jaar, met zelfs uitschieters van meer dan 5 m per jaar, geconstateerd. Op basis van de bevindingen van een joint-fact-finding op initiatief van TenneT waarbij verschillende stakeholders en deskundigen samengebracht werden, werd een potentieel tracé via de Scheldemonding uitgetekend. Op basis van de kennis en ervaring die op de joint-fact-finding gedeeld werd, bleek dit feitelijk één van de enige opties met nog maar weinig ruimte voor optimalisatie. Het voorgestelde tracé kruist tot tweemaal toe de vaarroute, een ankerzone, de stortplaats SN11 en de Borssele kabels ter hoogte van de Spijkerplaat. Alle partijen aanwezig op de joint-fact-finding waren het er dan ook over eens dat de aanlanding via de Scheldemonding technisch complex is, voor extra hinder en risico’s zal zorgen en dat deze optie voor zover mogelijk vermeden dient te worden. |
Top | Auteurs |