Over het archief
Het OWA, het open archief van het Waterbouwkundig Laboratorium heeft tot doel alle vrij toegankelijke onderzoeksresultaten van dit instituut in digitale vorm aan te bieden. Op die manier wil het de zichtbaarheid, verspreiding en gebruik van deze onderzoeksresultaten, alsook de wetenschappelijke communicatie maximaal bevorderen.
Dit archief wordt uitgebouwd en beheerd volgens de principes van de Open Access Movement, en het daaruit ontstane Open Archives Initiative.
Basisinformatie over ‘Open Access to scholarly information'.
[ meld een fout in dit record ] | mandje (1): toevoegen | toon |
one publication added to basket [126805] | |
Op- en afvaartregeling voor 8000 (en meer) TEU containerschepen tot de haven van Antwerpen bij een maximale diepgang van 145DM: publiek rapport Verwilligen, J.; Vantorre, M.; Eloot, K.; Mostaert, F. (2008). Op- en afvaartregeling voor 8000 (en meer) TEU containerschepen tot de haven van Antwerpen bij een maximale diepgang van 145DM: publiek rapport. Versie 2.0. WL Rapporten, 689_04. Waterbouwkundig Laboratorium/Universiteit Gent: Antwerpen. 34 + 1 p. bijlagen pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer
|
Beschikbaar in | Auteurs |
| |
Documenttype: Projectrapport |
Trefwoorden |
Harbours and waterways > Safety > Risk analysis Manoeuvrability Simulation Simulations Vehicles > Surface craft > Ships > Merchant ships > Container ships Water > Shallow water België, Zeeschelde, Haven van Antwerpen [Marine Regions] Brak water |
Author keywords |
|
Project | Top | Auteurs |
|
Auteurs | Top | |
Abstract |
Het opzet van dit document is het verstrekken van een objectieve, wetenschappelijk gefundeerde evaluatie van de impact van de nieuwe generatie containerschepen tot de haven van Antwerpen. Hiervoor werd een uitgebreid onderzoek opgestart naar squat, manoeuvreereigenschappen, schip-schip interactie en oeverzuiging. Dit liet toe op realistische wijze het gedrag van de onderzochte schepen in beperkte wateren (vb. Westerschelde) te modelleren. De uiteindelijke modellering werd toegepast om het gedrag van de onderzochte schepen te evalueren aan de hand van deskstudies en real-time scenariovaarten op de scheepsmanoeuvreersimulatoren van het Waterbouwkundig Laboratorium te Antwerpen. |
Top | Auteurs |