Zoeken
Zoeken kan via de modus 'eenvoudig zoeken' (één veld) of uitgebreid via 'geavanceerd zoeken' (meerdere velden). Zo kan je bv. zoeken op een combinatie van een auteursnaam (auteur), een jaartal (jaar) en een documenttype.
Boekenmand
Nuttige resultaten kan je aanvinken en toevoegen aan een mandje. De inhoud hiervan kan je exporteren of afdrukken (naar bv. PDF).
RSS
Op de hoogte blijven van nieuw toegevoegde publicaties binnen uw interessegebied? Dit kan door een RSS-feed (?) te maken van jouw zoekopdracht.
nieuwe zoekopdracht
Pérennisation de la stabilité du pont Niemba: verslag van de metingen fase 1
Vereecken, H.; Plancke, Y.; Deschamps, M.; Peeters, P.; Mostaert, F. (2016). Pérennisation de la stabilité du pont Niemba: verslag van de metingen fase 1. Versie 3.0. WL Rapporten, 15_006_1. Laboratoire de Recherches Hydrauliques: Anvers. IV, 20 pp.
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer
|
Beschikbaar in | Auteurs |
|
Documenttype: Projectrapport
|
Trefwoorden |
In-situ measurements Literature and desktop study Water management > Monitoring-networks > Discharges Water management > Monitoring-networks > Water levels Water management > Water quantity > Water system knowledge
|
Author keywords |
Stabiliteitsprobleem; Spoorwegbrug; Njemba rivier; Oost-Congo |
Abstract |
In de zoektocht naar een duurzame oplossing voor een mogelijks stabiliteitsprobleem van de spoorwegbrug over de rivier Niemba, werden op advies van het Waterbouwkundig Laboratorium een reeks terreinmetingen uitgevoerd op de rivier Niemba door een lokale ingenieur van BTC in samenwerking met de lokale bevolking. De metingen moeten de mening van 2 experten verder verduidelijken zodat BTC een gemotiveerde keuze kan maken voor een plan van aanpak om de mogelijke stabiliteitsproblemen aan te pakken. Dagelijkse aflezing van de peilschaal die aan de spoorwegbrugpijler op linkeroever staat, leverde quasi jaarrond een hydrogram op. De stroommetingen die werden uitgevoerd nabij de top van het hydrogram, toonden aan dat de stroming zeker in staat is om het aanwezige bodemmateriaal, ook de grofste zandfractie van 500-1000 µm die in meerdere bodemstalen aanwezig blijkt, te transporteren. Aanvullend voerde studiebureau COTRES verschillende topografische opmetingen uit. Hieruit blijkt ondermeer dat het bodemverhang in de verschillende trajecten nagenoeg steeds nabij de 0,001 m/m is in zomercondities. Na realisatie van de doorsteek zal het lokale verhang toenemen met 80%, waardoor de stroomsnelheden zullen toenemen met 35%. Voor een karakteristieke snelheid ter hoogte van de brug van 1 m/s (~ zomer) in de huidige situatie, zal de stroomsnelheid na de doorsteek toenemen tot 1,35 m/s. Voor een karakteristieke snelheid van 2 m/s (~ winter) in de huidige situatie, zal de stroomsnelheid na de doorsteek toenemen tot 2,70 m/s. |
IMIS is ontwikkeld en wordt gehost door het VLIZ.